החנות דורשת ג'אווה-סקריפט כדי לאפשר לתוספים לעבוד כראוי.
מהפכת הסטייל: כל העיניים על הנשים המבוגרות
מאת: אורנה גטניו
"יותר זה יותר ופחות זה משעמם"
ובמקור: "More is more and less is a bore," אמרה אייריס אפל, אייקון האופנה הבלתי נשכחת שהלכה לעולמה בגיל 102. מה שהתכוונה אליו הוא בעצם, להעז, להיראות ולהיות נוכחת, בכל גיל.
בשנים האחרונות, תעשיית האופנה בישראל עוברת טרנספורמציה מרתקת, כאשר קהל היעד של נשים בגילאי 50 ומעלה הפך להיות פקטור שלא ניתן להתעלם ממנו.
זהו שינוי משמעותי, המשקף מגמה עולמית של הכרה בחשיבותן ובכוח הצרכני של נשים בגילאים הבוגרים.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שנשים בגילאי 50 ומעלה מהוות כיום כ-30% מאוכלוסיית הנשים בישראל. מחקר שנערך על ידי מכון "סטאט-נט"
מלמד שבחמש השנים האחרונות חלה עלייה של 25% בהוצאה הממוצעת על בגדים ואביזרי אופנה בקרב נשים אלה. מדובר בפלח שוק בעל כוח קנייה משמעותי,
המעוניין להשקיע באיכות ובעיצוב.
המותג "אלמביקה" היה מהראשונים שזיהו את הפוטנציאל הטמון בקהל היעד הבוגר והחלו לעצב קולקציות המיועדות במיוחד לנשים בגילאי 50 ומעלה, מבלי להתפשר
על סטייל ועיצוב עכשווי. יתר על כן, הם בחרו להציג דוגמניות בוגרות במסלולים ובתצוגות, לצד דוגמניות צעירות מה שביטא את רוח המותג הפונה לקהל נשים מגוון.
מבחינת המותגים, עיצוב אופנה לנשים מבוגרות מצריך התאמה לצרכים הייחודיים של הגוף המשתנה עם הגיל. באמצעות גזרות מחמיאות, טכניקות תפירה
מתקדמות ובדים חדשניים, הם מצליחים להסתיר אזורים בעייתיים ולהדגיש את היתרונות של הגוף המבוגר.
חשוב לציין כי ההתמקדות בנשים מבוגרות אינה באה על חשבון קהלי יעד אחרים, אלא מרחיבה את המגוון והאפשרויות הקיימות בשוק האופנה הישראלי.
מעצבות ומותגים רבים מציעים כיום קולקציות שמתאימות למגוון גילאים וסגנונות, תוך שמירה על קו עיצובי אחיד ואיכותי.
הגברת הנוכחות המבוגרת בעולם האופנה והפרסום, תורמת גם להחלשתה של תופעת הגילנות, Ageism המכרסמת בבנות ובני הגיל המבוגר ומונעת מהם לקחת
חלק בעולם התעסוקה והעבודה ולהדרתם מתחומים רבים רק מפאת הגיל.
סקר של "TNS ישראל" מגלה כי 78% מהנשים בגילאי 50-65 מעוניינות לרכוש בגדים אופנתיים ועכשוויים, בדיוק כמו נשים צעירות יותר.
עם זאת, 62% מהן מתקשות למצוא פריטים המתאימים לגופן ולסגנון החיים שלהן. המעצבות והמותגים הישראליים ממשיכים לחדש ולהתפתח,
תוך הקשבה לצרכים ולרצונות של הלקוחות המבוגרות.
תגובת ההזדהות וההשראה מצד נשים מבוגרות כלפי דוגמניות בנות גילן היא תוצר של הצורך להרגיש שהבגדים
"מדברים" אליהן. "איזה יופי לראות את הבגד מונח על אישה כמוני", או "בא לי להעז גם", הן אומרות, מתוך תחושה שהן חלק מהמציאות העכשווית.
המגמה הזו משקפת שינוי כללי בהשקפה החברתית על האישה המבוגרת. בעבר, האופנה לצעירות והאופנה למבוגרות הייתה מוגדרת בבירור והפרדה ביניהן הייתה חדה.
כיום, העידן החדש הביא שינוי דרמטי בתפיסה הזו - אין עוד גבולות, הכל מותר והרשות נתונה. נשים מבוגרות שאוהבות להתלבש בסגנון עכשווי מצאו עצמן נחשפות
למגוון שלא הכירו, וזכו לאפשרות לבחור, להעז ולגוון את המלתחה.
מעבר לכך, הגברת הנוכחות של נשים מבוגרות בעולם
האופנה והפרסום תורמת להחלשת תופעת הגילנות, Ageism, המכרסמת בקהל המבוגר ומונעת מהם להשתלב בשוק העבודה, וכתוצאה מכך מתקיימת מעין הדרה של גילאים מסויימים מהעין והשיח החברתי.
נתוני משרד הכלכלה והתעשייה מראים שענף האופנה והטקסטיל בישראל מגלגל למעלה מ-20 מיליארד שקלים בשנה, כאשר כ-30% מהסכום הזה מיוחס לרכישות של נשים בגילאי 50 ומעלה. מדובר אפוא בקהל יעד בעל פוטנציאל כלכלי עצום, שמותגים ישראליים לומדים להתאים
את עצמם אליו.
העידן החדש הביא גם שינוי בתפיסה הכוללת של מה זה אומר להיות אישה מבוגרת בחברה המודרנית. נשים בנות 50, 60, 70 ומעלה כיום הן פעילות, מעורבות בקהילה, ממשיכות בקריירה או מתחילות קריירה שנייה, ומרגישות צעירות ברוחן. הלבוש שלהן משקף את התפיסה העצמית הזו של אקטיביות, מעורבות והעצמה.
עם הגידול הצפוי באוכלוסיית הנשים המבוגרות בישראל, צפוי כי מגמה זו תמשיך להתחזק ולהשפיע על עולם האופנה המקומי והבינלאומי. ההתמקדות בנשים מבוגרות מביאה עמה גם יתרונות כלכליים משמעותיים לתעשיית האופנה הישראלית.
והשקעה בקרב מותגים ומעצבים מקומיים. זהו שינוי המשקף מגמה עולמית של הכרה בחשיבותן של נשים מבוגרות כקהל יעד חשוב מבחינה כלכלית ותרבותית. המהפכה הזו יוצרת מציאות חדשה, שבה נשים בכל גיל יכולות להרגיש נכחות, בטוחות ואופנתיות.